سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اقدام پژوهی چگونه میتوانم روخوانی و روانخوانی قرآن بچهها ر

تعداد صفحات: 20     کد محصول :6640      حجم فایل:58,36 KB      نوع فایل :rar



مقدمه

قرآن و صحیح خواندن آن یکی از ضروری‌ترین مسائلی است که هر شخص مسلمان باید آن را بداند تا بتواند با صحیح خواندن آن هیچ گونه دخل و تصرّفی در معنای آن به وجود نیاورد، چون همانطور که می دانیم تلفّظ صحیح کلمات عربی از اساسی‌ترین مراحل خواندن این زبان است که اگر اشتباهی در تلفظ آن زبان انجام گیرد، معنای این کلمه به طور کلّی عوض می‌شود و گاهی اوقات معنایی دقیقاً" در مقابل آن معنای منظور ایجاد می‌کند، مثلاً" در آیه‌ی اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه آمده است: «الحمدلله ربّ العالمین» که در اینجا «حمد» به معنای «ستایش» است ولی اگر تلفّظ آن به جای حمد، «همد» خوانده شود به معنای «هلاک شده» است. بدین خاطر بر آن شدم در سر کلاس نسبت به صحیح خوانی قرآن و سپس ترتیل قرآن اهتمام ورزیده و روشی را به کار گیرم که این مشکل اساسی دانش آموزان را حل نمایم

توصیف وضعیت موجود

 

اینجانب ............. دارای مدرک........، مدت ........ سال است که در خدمت آموزش و پرورش در پست‌های آموزگاری خدمت کرده‌ام. در سال جاری بعنوان ...... واقع در استان .......... شهرستان ............. مشغول به خدمت شدم.

 

 

 

 

گردآوری اطلاعات شواهد 1

در ابتدای سال، وقتی وارد کلاس سوم ابتدایی شدم، در ابتدا به آزمایش دوستان دانش آموز، که در چه سطحی از قرائت قرآن قرار دارند، اقدام نمودم که پس از بررسی ... کلاس اول که حدوداً" ..... نفر می‌شدند به این نتیجه رسیدم که حدود .... درصد دانش آموزان هنوز روخوانی قرآن را کاملاً" بلد نیستند و از ..... درصد باقی مانده چیزی حدود .... در صد هستند که علاوه بر روخوانی قرآن قادر به تلاوت قرآن به صورت ترتیل یا تحقیق هستند.

 

 

 

 

بدین خاطر شروع به تدریس روخوانی قرآن از سطح 1 نمودم، البته نه به این صورت که از ابتدا بخواهم شروع کنم، چون دانش آموزان، سال اوّل دبیرستان بودند طبعاً" با کلمات عربی کاملاً" آشنا بودند و حرکات آن را کاملاً" می‌شناختند. پس، از تلفّظ کلمات عربی شروع کردم و مخارج حروف عربی را در هر جلسه تدریس نمودم.

نکته (1): مثال‌های شیرین باعث یادگیری بهتر دانش آموزان می‌شود مثلاً" موقعی که به حرف کاف می‌رسیدم مثالی را به این صورت می‌زدم که (ک) در زبان عربی به صورت (ک) کوکو تلفظ می‌شود ونه (ک) کباب و از این قبیل مثال‌ها که دانش آموزان را جذب کند. چون باید مربیان توجه کنند تا وقتی قرآن برای دانش آموزان جذبه نداشته باشد رغبتی به آن نشان نمی‌دهند.

البتّه روش شروع کلاس بنده به این صورت بود که در ابتدا خود شروع به تلاوت قرآن می‌نمودم و از چهره دانش آموزان مشخّص بود که پیش خود می‌گفتند ای کاش ما هم مثل معلّممان تلاوت می‌نمودیم که این مطلب را بارها با زبانشان نیز اذعان می‌داشتند. که در این موقع است که مربی باید به دانش آموزان بقبولاند که شما هم می‌توانید.

نکته (2): باید توجّه داشت تلاوت خود مربی باعث می‌شود دانش آموز به چشم یک استاد قرآن به مربّی نگاه کند، که این خود باعث جذب بیشتر دانش آموز می‌شود.

نکته (3): از سوره‌هایی در سر کلاس استفاده شود که برای دانش آموزان جذّابیت بیشتری داشته باشد مثل داستان‌های قرآنی، تا بتوان از داستان‌های آن، نکته‌های اخلاقی را استخراخ کرد و به دانش آموزان گوشزد نمود.

 

 
مقدمه5
توصیف وضعیت موجود5
گردآوری اطلاعات شواهد 16
انتخاب راه حل جدید به صورت موقت10
اعتبار بخشی به راه حل‌ها12
مهم ترین اهداف12
پیشنهادهای زیر تنها بخشی از این راه کارها است :14
انتخاب راه حل‌ها19
منابع20

 

لینک دانلود:

اقدام پژوهی چگونه می‌توانم روخوانی و روانخوانی قرآن بچه‌ها ر

اقدام پژوهی چگونه می‌توانم روخوانی و روانخوانی قرآن بچه‌ها ر