سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

گزارش تخصصی دبیر حرفه و فن

ر ,     نظر



چکیده گزارش:

آنچه می‌شنویم، فراموش می‌کنیم.  آنچه می‌بینیم، به خاطر می‌سپاریم آنچه انجام می‌دهیم، یاد می‌گیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیت‌های عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری» اتفاق می‌افتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.

 

مقدمه گزارش:

هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود. خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل، هوش، دست، چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است. لذا این انسان است که بتواند استفاده? بهینه و تفکر عالی از آن‌ها داشته باشد.

بدنه یا متن گزارش:

چرا آموزش حرفه و فن؟!

باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات. تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیف‌ترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق می‌شود و دوست دارد خود را درگیر مهارت‌های عملی کند. باید بپذیریم که حرفه و فن دروازه? ورود به دنیای کار عملی است و موجب رفع خستگی روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است.

درس حرفه و فن است که به دانش آموزان یاد می‌دهد که چگونه نیازهای اولیه? خود را رفع نمایند و از ابزارهای بسیار ساده برای ساخت وسیله? مورد نیاز، بهره مند شوند و تولید خلاقیت و تقویت استعداد فراگیران می‌گردد و روحیه? دوستی، تعامل در گروه، همکاری و احترام به یکدیگر، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمایان می‌سازد.

درس حرفه و فن است که به جنبه? کاربردی علوم مختلف می‌پردازد و در اکثر کشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقی شده است. بنابراین، این درس بدون حمایت و توجه خاص عوامل اجرایی بویژه مدیران مدارس، اولیاء، مسئولین ذیربط به اهداف غایی و مدنظر مؤلفین نخواهد رسید.

 


لینک دانلود:

گزارش تخصصی دبیر حرفه و فن


گزارش تخصصی دبیر حرفه و فن