سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تجربیات مدون مربی پرورشی

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

مقدمه

مربی در این مقطع نقش بسیار حساسی دارد شخصی است که با اداب و افکار خاص و ویژه نوجوانان اگاه است هم همراه بچه‌های اول راهنمایی و هم پله صعود و بلوغ دانش آموزان سوم راهنمایی است روزی افکار بچه‌های اول راهنمایی را تذکر می‌دهد و روزی دیگر سرود بلوغ و بزرگی دانش آموز سوم راهنمایی را برای آنان می‌سراید از یک طرف دستگیر بچه‌های اول راهنمایی ودر طرف دیگر حیاط با نوجوانی مواجه است که ادعای بلوغ و جوانی و مردی می‌کند در این مقطع مربی پرورشی همواره بازیگر دو سکانس است سکانسی که بچه‌ها وجود دارند و سکانسی که با نوجوانانی مواجه است که ادعای بزرگی دارند واز نامیدن و یا لقب دادن کلمه بچه به خود بیزارند.

برخلاف تابلوی ادارات آ موزش و پرورش که کلمه آموزش را برپرورش مقدم داشته‌اند، موضوع پرورش همیشه در طول تاریخ بر تعلیم مقدم بوده است، تعلیم بدون پرورش همانند جسم بی روح و شب بی ستاره است. اگر دانش آموخته ای بدون پرورش موفق به کسب مدارج علمی شود علم او همانند سرطانی است که باالقوه در وجود هر شخصی نهفته و هر لحظه امکان بروز و نابودی بدن شخص را دارد. اگر در طول مسیر تاریخ افکار انسان‌هایی چون فرعون، هیتلر، صدام وامثال این انسان‌ها که به تنهایی عامل کشتار میلیون‌ها انسان بی گناه می‌شوند به وجود می‌آید حاصل عدم پرورش صحیح این گونه افراد است. اکر امروزه بدون شک جهان به دو قطب غنی و فقیر تقسیم گردیده است و درحالی که انسان‌هایی از فرط خوشی و مستی در کشورهای عربی و اروپایی دست به کارهایی می‌زنند که انسان شرم دارد آنرا به زبان بیاورد، درمقابل در گوشه دیگر جهان انسان‌هایی در هر ثانیه بر اثر گرسنگی می‌میرند، حاصل عدم پرورش صحیح همان انسان‌هاست. اگر امروزه نظام استعمارگری که ما عقیده داریم پایان یافته است که این وهم و جمله بی اساسی بیش نیست باعث شده است در قاره آفریقا انسان‌هایی در جوار هزاران تن طلا بر اثر فقر و بد بختی و صدها بیماری شب‌ها گرسنه سر بر خاک می‌نهند واین چیزی نیست جزحاصل عدم پرورش گردانندگان این گونه کشورها. اگر امروزه رژیم صهیونیستی جان صدها انسان بی گناه را بی رحمانه می‌گیرد و غاصب بدون شک سرزمین وحی است ودر کنار این قضیه کشورهای به اصطلاح مسلمانی وجود دارد که معتقد به مکتب پیامبر اکرم و قرآن‌اند بی شک حاصل عدم پرورش صحیح مسئولان چنین کشورهایی است. اگر امروزه سازمان ملل فقط نمود و جسم خارجی دارد و علناً تمامی کشورهای جهان مطیع بلا فصل پنج کشوری هستند که حق وتو دارند و دیگر کشورها به نوعی عروسک گردان و خیمه شب بازانی بیش نیستند بی شک این حادثه حاصل عدم پرورش صحیح کسانی است که بنای این سازمان مهم و بین المللی را بنا نهاده‌اند. اگر امروزه کانال‌های ماهواره ای این غول ارتباطات عصر بشر محشون از صدها برنامه ای است که پست‌ترین و شرم آورترین موضوعات جنسی و خشم و خشونت انسان‌ها را به نمایش می‌گذارند ناشی از عدم پرورش برنامه سازان این گونه مجموعه‌هاست

 


لینک دانلود:

تجربیات مدون مربی پرورشی


تجربیات مدون مربی پرورشی

 


گزارش تخصصی اهمیّت خواندن و نوشتن و فراگیری درس فارسی

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده گزارش:

با توجّه به اهمیّت خواندن  و نوشتن  و فراگیری  درس فارسی بهتر است

موارد زیر را به طور کامل بررسی کنیم.

- اهداف خواندن

-راه کارهایی جهت بهتر خواندن

-راه حل ها و چگونگی اجرای راه حل ها

-چگونگی به دست آوردن اطّلاعات در رابطه با مشکل دانش آموز

هدف های  انجام این پژوهش :

 -آشنایی بیشتر با روش ها وراه کارها یی جهت  اموزش بهتر درس فارسی

-پی بردن به نقش خواندن در پیشرفت دروس دیگر.

-بررسی جامع درس فارسی.

-مطالعه وتحقیق بیشتر جهت بهتر شدن امر یاددهی ویادگیری .

مقدمه گزارش:

 

یکی از علل ضعف  دانش آموزان در درورس مخصوصاً ضعف در حل کردن مسئله های ریاضی و نفهمیدن آنها مربو ط به ناتوانی آنها در روخوانی و عدم درک آنچه مطالب  می باشد .

اغلب مشاهده می شود دانـش آموزی مطلبی را می خواند یا اولیـای او عقیده دارند مرتّب درس می خواند اما نمی فهمد یا دانش آموز دیگری با وجود این که تلاش می کند اما در املانویسی مشکل دارد تمام این اشکالات بر می گردد به ضعف دانش- آموز در روخوانی و آگاه نبودن او به روش مطالعه .

یک معلّم آگاه وعلاقه مند به شغل معلّمی باید ابتداروشهای مطالعه وروان خوانی را به دانش آموزان خود بیاموزد وسپس  در پی برطرف کردن اشکالات در دروس دیگر باشد و این مقدور نمی باشد مگر این که خود معلّم از روشهای مختلف مطالعه و روان خوانی اطّلاع کافی داشته باشد.لذا از انجا که آموزش  رو خوانی  مربوط به کتاب فارسی  میشود باید بسیار کامل و دقیق بررسی شود تا دانش اموزان پایه اول در سالها ی تحصیلی اینده به مشکل بر نخورند.

کتاب فارسی اول

برای آشنایی با چند و چون برنامه ی زبان آموزی فارسی در پایه ی اول دبستان، نخست نگاهی می افکنیم به ساختار و محتوای فارسی و با دیدی عدداندیش، عناصر و اجزای کتاب را بر خواهیم شمرد:

الف: فارسی (مهارت خواندن)

ب: کتاب کار (مهارت نوشتن)

کتاب فارسی اول دبستان که بر آموزش مهارت های خوانداری یا شفاهی و گفتاری زبان تأکید دارد، به بخش هایی تقسیم می شودکه در پی بدان خواهیم پرداخت:...

 


لینک دانلود:

گزارش تخصصی اهمیّت خواندن و نوشتن و فراگیری درس فارسی


گزارش تخصصی اهمیّت خواندن و نوشتن و فراگیری درس فارسی

 


اقدام پژوهی چگونه ساعت تاریخ را برای خود و دانشآموزانم لذت فایل

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده

از زمانی که به تدریس درس تاریخ‌ پرداختم، متوجه عدم علاقه و توجه برخی از دانش‌آموزان به کلاس شده‌ام؛ که از درس، کتاب و معلم گریزان و بیشتر سعی دارند که خودشان بصورت مستقل و بدون اتکا به معلم درس را فرا بگیرند. این وضعیت چندان برای من و کلاس خوش آیند نبود بنابراین تصمیم گرفتم تا آنجا که می‌توانم وضعیت نامطلوب را دچار تغییر و تحول نموده و کلاسم را از هر لحاظ دارای شور و نشاط کافی نمایم.

 


لینک دانلود:

اقدام پژوهی چگونه ساعت تاریخ را برای خود و دانش‌آموزانم لذت


اقدام پژوهی چگونه ساعت تاریخ را برای خود و دانش‌آموزانم لذت

 


تجربیات مدون تدریس دبیر ریاضی

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

مقدمه

اینجانب فاطمه صحراگرد دارای مدرک ……….، مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به دبیر ریاضی آموزشگاه.............. می‌باشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان قائن است. برای بررسی علل افت نمرات درس ریاضی دانش آموزان در دوره? راهنمایی باید به ابعاد گوناگون فردی اجتماعی این مسئله توجّه کرد: ریاضی درسی است که به درک و فهم عمیق مطالب و شناسایی همه جانبه موضوعهای مورد بحث نیاز دارد. مطالب ریاضی تنها با خواندن و حفظ کردن یاد گرفته نمی‌شوند، بلکه برای یادگیری پایدار باید موضوع مورد یادگیری  کاملاً شناخته شود. به علاوه روح تفحّص  و اکتشاف و بررسی علمی در دانش آموزان پرورش داده شود، زیرا چنانچه موضوعی را با یک بار بررسی کردن نتوانند به فهم کامل دست یابند، با روش‌های گوناگون بتوانند با سعی و کوشش شخصی به شناخت برسند و به عمق مطلب مورد یادگیری پی ببرند. برای همین کار به صرف وقت و انرژی زیادی از طرف یادگیرنده و صبر و حوصله و متانت بسیاری از طرف یاد دهنده نیاز است؛ پس باید مطالب در زمانهای مختلف به صورت مسائل گوناگون مرتبط با موضوع یادگیری تکرار و تمرین شود و به دانش آموزان فرصت داد تا روی موضوع و یا مسئله? مطرح شده فکر و یا تحقیق نمایند تا علاوه بر عادت نمودن به تفکر موجب یادگیری پایدار در آنان و بالاتر از آن سبب پرورش استعداد و خلّاقیت در دانش آموزان گردد. یک معلم ریاضی با بیان این که باید ریاضی را به شکل عملی و کاربردی به دانش آموزان آموخت، می‌گوید: هنگامی که دانش آموز کاربرد علم ریاضی را در زندگی خود درک کند به یادگیری آن علاقه بیشتری نشان خواهد داد. بنابراین معلم باید این درس را با شیوه مناسبی تدریس کند. وی می‌افزاید: رابطه ریاضی در درس‌های دیگر باید مشخص شود و به دانش آموزان آموخت که در بیشتر درس‌ها مانند علوم تجربی، جغرافیا، ورزش، حرفه و فن و هنر می‌توان از این علم بهره برد. وی خاطر نشان می‌کند: نباید ریاضی را فقط در اعداد و ارقام خلاصه کرد؛ به عنوان مثال هنگامی که به دانش آموزان مفهوم مساحت و محیط را آموزش می‌دهیم بهتر است آن را در حیاط مدرسه و با اندازه گیری به وسیله متر و به شکل کاربردی و عملی نشان دهیم. وی با اشاره به این که کلاس ریاضی باید از حالت خشک و سنتی خارج و کار گروهی و یادگیری مشارکتی تقویت شود می‌افزاید: اگر دانش آموزان خودشان به قانون ریاضی برسند و آن را کشف کنند، یادگیری‌شان عمیق تر می‌شود، بنابراین بهتر است معلم بیشتر به شکل یک راهنما در کنار دانش آموزان باشد، نه این که فقط به عنوان متکلم وحده در مقابل آن‌ها قرار بگیرد. وی اظهار می‌دارد: دانش آموزان به دلیل هم سن و سال بودن، زبان یکدیگر را بهتر می‌فهمند و معلم ریاضی باید از دانش آموزان قوی تر که مطلب را زودتر فرا گرفته‌اند برای ارائه مطلب به دانش آموزان دیگر کمک بگیرد.

 


لینک دانلود:

تجربیات مدون تدریس دبیر ریاضی


تجربیات مدون تدریس دبیر ریاضی

 


تجربیات مدون اقتصاد

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

بیان مسئله:

 یکی از مشکلاتی که ما معلمان اغلب با آن مواجه هستیم برقراری ارتباط یک طرفه در کلاس درس است. به عبارت دیگر معلم خود را انبار معلومات فرض کرده و معتقد است که دانش آموزان او با گوش دادن و تماشا کردن به حرف‌ها و نوشته‌های او در تخته سیاه مطالب را فرا می‌گیرند.

در حالی که در واقعیت امر چنین نیست. درچنین فرضی تنها معلم فعال است و بقیه مشارکت کنندگان در کلاس غیر فعال یا نیمه فعال هستند. چنین مشکلی در مقطع دبیرستان بارز تر است. فکر می‌کردم که چنین مسئله ای  در میان دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس شیرین مطالعات اجتماعی نیز کم و بیش وجود دارد.

 


لینک دنلود:

تجربیات مدون اقتصاد


تجربیات مدون اقتصاد