سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ارتقا شغلی با موضوع معلمان شایسته از نگاه قرآن

تعداد صفحات: 32     کد محصول :6975      حجم فایل:50,47 KB      نوع فایل :rar



ارتقا شغلی با موضوع معلمان شایسته از نگاه قرآن

خداوند اولین معلم

خداوند در آغاز وحی به رسولش فرمود. بخوان به نام پروردگارت که انسان را از خون بسته ای آفرید بخوان که پروردگارت از همه کریم تر است همان که به وسیله قلم به انسان آنچه را نمی دانست آموخت. (علق 1 تا 6)
و در عروس صحیفه اش چنین فرمود. الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان.
آن مهربان که قرآن را تعلیم داد. انسان را آفرید و به او سخن گفتن آموخت. (الرحمن 1 تا 3)
حال ببینیم این معلم بزرگ عناوین تعلیم خود را چه چیزهایی می داند.
1- آموزش نوشتن 2- آموزش برنامه زندگی 3- آموزش سخن گفتن
خصوصیات این تعلیمات.
1- هر سه این امور در راستای هدف خلقت و برای دستیابی به آن می باشد. (رسیدن به کمال)
2- خداوند توانایی نوشتن و سخن گفتن را به انسانها عطا نمود و رسیدن به سطوح مختلف آن را به خودشان واگذار کرد.
3- حتی در برنامه زندگی تنها به اموری بسنده کرد که بشر به دلیل محدودیتهایش در دانش قادر به کسب آن نبود (مانند امور مربوط به عالم پس از مرگ) و یا مدت زمانی طولانی می طلبید تا به بعضی از آنان پی ببرد و در این فاصله عده زیادی قربانی می شدند (واجبات و محرمات)
4- در دانشگاه الهی پایانی برای مدارج علمی قابل تصور نیست.
توصیه ها:
- استفاده از تعقل و تفکر (ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون) (جاثیه 13)
- تزکیه و پاکسازی درون (یزکیهم و یعلمهم الکتاب) (جمعه2)
- عدم انباشتن محفوظات صرف (مثل الذین حملوا التوریه ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا) (جمعه5)
خصوصیات متعلمین
- یکسان بودن همه آنها در سرمایه های فطری (و لقد کرمنا بنی آدم) (اسراء7)
- دسترسی تمام وقت به اسناد. (لا تأخذه سنه ولانوم (بقره 255) (هر وقت خواستی با او سخن بگویی نماز بخوان و هرگاه خواستی او با تو سخن بگوید قرآن بخوان)
- سرمایه گذاری خاص بر کسانی که قابلیتهای ویژه از خود نشان می دهند (انبیای و اولیا)الله اعلم حیث یجعل رسالته (انعام 124)
- امتحان براساس ظرفیتها (لایکلف الله نفسا الا وسعها) (بقره 286) و با هدف برطرف کردن نقاط ضعف و آگاهی متعلمین از کاستی های خودشان.
- اجباری بودن آموزش و تکالیف در حدی که تمایز ارزشهای انسانی از سایر موجودات حفظ گردد.
- اختیاری بودن مراحل تکامل و تعالی
- درجات بالای تحصیلی تفاوتهای اساسی با مراحل پایین تر دارند. (حسنات الابرار سیئات المقربین)
- ارتقای متعلمین پس از موفقیت در یک مرحله (و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما) (بقره 124) و در جازدن یا تنزل آنان پس از شکست. (فازلهما الشیطان عنهما فاخرجهما مما کانا فیه و قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو) ( بقره 36)
(اما اخراجی و محرومیت از تحصیل مفهومی ندارد و اگر کسی بتواند جبران مافات نماید سالهای شکست هم برایش به عنوان امتیاز محاسبه می گردد). ان الحسنات یذهبن السیئات(هود 14)
- کارهای ویژه و ابتکاری امتیاز خاص دارد و حتی پس از پایان زمان امتحان باعث ترقی درجات افراد می گردد (آثار ما تاخر) ینبوا الانسان یومئذ بما قدم و اخر( قیامت 13)
- هر پاسخ غلط فقط یک خطا محسوب می گردد و هر پاسخ درست بنا به تأثیری که در رشد و کمال انسانی دارد تا 700 برابر پاداش دارد. (من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسیئه فلا یجزی الامثلها) آیه 160 انعام
- تا اتمام حجت نگردد هیچ کس به حال خودش رها نخواهد شد. (لم یکن الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین منفکین حتی تاتیهم البینه)(بینه10)

 

لینک دانلود:

ارتقا شغلی با موضوع معلمان شایسته از نگاه قرآن

ارتقا شغلی با موضوع معلمان شایسته از نگاه قرآن