اقدام پژوهی چگونه توانستم مصرف خوارکی دانش آموزان را کنترل ک
تعداد صفحات: 22 کد محصول :6653 حجم فایل:56,79 KB نوع فایل :rar
مقدمه
یا أَیّهَا النّاسُ کُلُوا مِمّا فِی اْلأَرْضِ حَلالاً طَیِّبًا .... [1]
یکی از خصوصیات هر موجود زنده نیاز به غذا است. غذا برای تأمین نیروی مورد نیاز بدن، برای فعالیت کار دستگاههای مختلف بدن، رشد و نمو، تأمین حرارت ثابت بدن و هر یک از تظاهرات حیاتی لازم است و این واقعیت که زندگی بدون غذا میسر نیست میتواند به طور کلی از اهمیت بسیار زیاد تغذیه کفایت کند. البته در نظام آفرینش، خالق یکتا به لطف و رحمانیتش در قالب هدایت تکوینی، موجودات زنده را به دستیابی به مواد غذایی مورد نیاز و تعیین حدود لازم راهنمایی کرده است، ولی انسان را به استعانت از قوهی تفکر، و بالاتر از آن هدایت انبیائ الهی مورد رحمت افزونتری قرار داده است، که تشخیص خیر و صلاح او را در همهی مسائل و از جمله در باب تغذیه آسانتر ساخته است. زیرا آن چنان که در اکمل ادیان الهی، با حلال کردن چیزهای پاکیزه و حرام کردن پلیدیها، سلامت جسم و روان آدمی را تضمین نموده است. وَ یُحِلّ لَهُمُ الطّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الّتی کانَتْ عَلَیْهِمْ ...[2] و در عبارت کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ [3] و از بطن دیگر آیاتت دیگر آیا همچون فَلْیَنْظُرْ أَیّها أَزْکى طَعامًا [4] و در لابهلای احکام تغذیه با استنباط از برخی آیات
دیگر [5] و با تکیه بر ضرورت بهرهگیری صحیح از نعمات الهی و این که به این بهرهگیری مؤمنین البته شایستهترند زیرا بنای آفرینش آدمی بر بندگی خدا [6] و قرارر گرفتن در مسیر کمال است که البته مؤمن که سالک این طریق است به مقام قرب الهی نزدیکتر است. قُلْ مَنْ حَرّمَ زینَةَ اللّهِ الّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْْ هِیَ لِلّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ اْلآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ [7] شیوهی تغذیهی آدمی مشخص میگردد به خصوص که مؤمن هنگام استفاده ازز نعمات الهی راه افراط و زیادهروی و اسراف را پیش نخواهد گرفت وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنّهُ لا یُحِبّ الْمُسْرِفینَ [8] و نیز چون در همهی اعمال و افعال او یاد خدا بهه عنوان عامل نظارت و کنترل اعمال و افعالش جای خاص و ممتازی دارد و غذا را با ذکر خدا میخورد، لذا امر و نهی خدا را قبل از برداشتن لقمه در نظر دارد، و آیهیی شریفهی فَلْیَنْظُرِ اْلإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ [9] که آدمی باید در غذای خود (اعم از غذای فکری و جسمی) به دقت بنگرد. او را به اندیشه در کیفیت غذا، کمیت آن، ارتباط آن باا نیاز جسم او، پاکیزه بودن آن و این که تا چه حد حقوق جامعه در آن رعایت شده و حلال و حرام خدا را مورد توجه قرار داده و از این گونه دقتها در ابعاد مختلف آنن برخواهد انگیخت.
و چون لقمهی حلال و گوارا را فرو میبرد شکر نعمت خدا میگوید و در طلب توان خدمت و اداء وظیفهی خود [10] غذا خوردن او نیز عبادت خواهد بود. مسلمانان با الهام از حدیث کل شیئی تکون فیه المعضرة علی الانسان فی بدنه فحرام آکله الا فی حال الضروره [11] میداند که آنچه برای او زیانآور باشد خوردنش مجاز نیست حتی اگرر این زیان بخشی از خوردن غذای پاکیزه و مفیدی باشد که بیش از حد لزوم خورده شود. [12] تردیدی نیست که خدای لطیف خبیر مبنای تحریم برخی از خوردنیها وو حلال کردن برخی دیگر از آنها را با علم بر تأثیر آنها در بدن آدمی و مصلحت انسان قرار داده است.
چنانکه این معنا را در کلام معصوم (ع) میتوان دید [13] لذا تغذیهی یک مسلمان از ویژگیهای ممتازی برخوردار است که در عین استفاده از نعمتهای خداوندی حدود و حریم آنها را نیز مورد نظر دارد و از تغذیه به عنوان وسیلهای جهت تأمین امکان وصول به هدف از مجرای تأمین سلامت جسم و روان بهره میگیرد، به تأثیر نحوهیی تغذیه و مقدار آن بر روی اخلاق و روان خود توجه دارد.
اقدام پژوهی چگونه توانستم مصرف خوارکی دانش آموزان را کنترل ک
اقدام پژوهی چگونه توانستم مصرف خوارکی دانش آموزان را کنترل ک