سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تحقیق ویژه ارتقاء شغلی - تحقیق امور تربیتی

   تعداد صفحات: 40     کد محصول :6493      حجم فایل:75,68 KB      نوع فایل :rar 

 

 
چکیده:
 
امور تربیتی به عنوان نهادی در بطن آموزش و پرورش با هدف تربیت انسانهایی مطلوب و سازنده با معیارهای اسلامی و الهی صدقه جاریه شهید رجایی است اما حقیقت این است که سنت تربیت و پرورش رسمی دانش آموزان ریشه در گذشته دارد. این مقاله به عنوان تاریخچه امور تربیتی ابتدا نگاهی به این پدیده در قبل از انقلاب دارد و سپس سیر تکوینی آن را بعد از انقلاب دنبال می نماید. در این بررسی به تحولات نیروهای تربیتی و ساختار این تشکیلات که در سه دهه گذشته رخ داده است پرداخته شده است.
 
مقدمه:
 
تاریخ هر پدیده ای و بررسی آن در بستر زمان ضمن اینکه آدمی را به شناخت دقیقتر آن پدیده رهنمون می سازد قدرت پیش بینی و امکان تصمیم گیری صحیح و هدایت مناسب آن را نیز فراهم می سازد. آموزش و پرورش هر جامعه ای نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی در گذر زمان دستخوش تحولات و فراز و فرود های بسیاری قرار می گیرد. یکی از آن تحولات، پیدایش امور تربیتی و توجه خاص به امر پرورش مهارتهای لازم و ایجاد نگرش ها و ارزشهای اخلاقی، انسانی و دینی در دانش آموزان است. تاثیر چنین پدیده ای بی شک در نظام آموزشی کشور و به تبع آن بر فرهنگ و تربیت اجتماعی آحاد مردم تاثیر تعیین کننده ای دارد.
اگرچه در قدیم الایام پدران و مادران کودکان خود را در گیرودار زندگی روز مره تربیت می کردند و راه رسم زندگی و آداب کسب و کار و زراعت را به آنان می آموختند ولی طبقات متوسط شهری و بعضا روستایی کودکان خود را به مکتب می سپردند تا با سواد شوند و در کنار آن تربیت لازم را نیز پیدا می کردند. این سنت تا مدتها پیش نیز به طور غیر رسمی ادامه داشت و اکنون نیز شاید در برخی جوامع دایر باشد. بنابراین جای تردیدی نیست که نظام تعلیم و تربیت  سابقه دیرینه ای  در کشورمان دارد و همین قدمت بر اهمیت و ضرورت بررسی و تبیین تاریخی آن تاکید می نماید.
 
آغاز تعلیم و تربیت رسمی:
 
تعلیم و تربیت رسمی  برای اولین  بار در زمان ناصرالدین شاه در ایران پاگرفت که در آن زمان " وزارت علوم " نامگذاری شده بود. سپس در زمان مشروطیت " وزارت معارف " نام گرفت. این وزارتخانه در سال 1329 شمسی  به " وزارت فرهنگ"  تغییر نام داد و در سال  1343 به سه نهاد "وزارت فرهنگ و هنر" و "وزارت آموزش و پرورش" و سازمان اوقاف تقسیم گردید (دبیرخانه شورا). در بهمن ماه 1346 از بطن وزارت آموزش و پرورش دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالی متولد گردید.


لینک دانلود:

تحقیق ویژه ارتقاء شغلی - تحقیق امور تربیتی


تحقیق ویژه ارتقاء شغلی - تحقیق امور تربیتی