سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقدام پژوهی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

طرح جابر پنجم مجموعه پوسته ها و صدف ها

طرح جابر پنجم مجموعه پوسته ها و صدف ها

هترین نمونه طرح جابر پنجم مجموعه پوسته ها و صدف ها

این مجموعه شامل:

پوستر های طرح جابربن حیان در مورد    مجموعه پوسته ها و صدف ها
تابلوی نمایش طرح جابربن حیان  در مورد    مجموعه پوسته ها و صدف ها
عکس جابربن حیان در مورد    مجموعه پوسته ها و صدف ها
مطالب علمی آموزشی در باره طرح جابربن حیان    مجموعه پوسته ها و صدف ها
این مستندات عنوان شده بر طبق آخرین بخش نامه طرح جابر می باشد.
قسمتی ازین مجموعه
صدف چگونه ساخته می شود ؟؟؟

حتما بارها متوجه گوش ماهی های ریز و درشت در ساحل دریا و رودخانه شده اید . برخی از گوش ماهی ها به اندازه ای ریزند که برای دیدنشان باید از ذره بین استفاده کرد . در مقابل ، اندازه ی برخی دیگر ممکن است به 120 سانتی متر برسد .

آیا می دانید این گوش ماهی ها چگونه ساخته می شوند ؟ در واقع گوش ماهی ، صدفی است که توسط برخی از موجودات آبزی ساخته می شود . به این موجودات ، نرم تن می گویند .

دانشمندان بیش از 60 هزار نوع نرم تن را مطالعه و شناسایی کرده اند . هر چه نرم تن بزرگتر شود ، جسم خارجی آ ن نیزبزرگتر و سخت تر می شود . جنس صدف ها از کربنات کلسیم ( آهک ) است . نرم تن آهک مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می آورد . صدف پس از مرگ نرو تن در آب شناور می شود و به سطح آب می آید .

هر صدف دارای سه لایه است . سطح داخلی یا لایه اول ، از قشری صاف و مروارید مانند پوشیده شده است . لایه ی دوم ، حالتی متبلور دارد و از جنس کربنات کلسیم است . لایه ی خارجی یا لایه ی سوم ، بسیار شاخی و نازک است و می توان آن رااز روی صدف جدا کرد . این لایه ، لوله هایی را می سازد که دو نیمه ی صدف را به هم مرتبط می کنند .

در زمانهای قدیم مردم از صدف نرم تنان به عنوان سکه استفاده می کردند . صدفهای ریز و رنگارنگ نیز برای ساختن گردنبند مورد استفاده قرار می کرفتند . امروز از آنها به عنوان وسایل تزیینی در منازل استفاده می شود.

 

لینک دانلود:

طرح جابر پنجم مجموعه پوسته ها و صدف ها

طرح جابر پنجم مجموعه پوسته ها و صدف ها